Program
Wychowawczo-Profilaktyczny
na rok szkolny 2024/2025
· Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.)
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
· Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.).
· Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.).
· Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.).
· Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 2151 ze zm.)
· Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1939 ze zm.)
· Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz. U 2024 poz. 1162 ze zm.)
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449)
· Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
· Statut szkoły
Program zgodny z podstawą programową:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, ze zm.).
„Nauczanie będzie ukierunkowane na pełen rozwój osobowości ludzkiej i umocnienie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Będzie ono krzewić wzajemne zrozumienie, tolerancję i przyjaźń między wszystkimi narodami, grupami rasowymi i religiami(…)”
( Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Art.26, pkt 2)
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem jest dokumentem obejmującym treści i działania wychowawcze wzbogacone licznymi oddziaływaniami o charakterze profilaktycznym, które są skierowane i dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów. Przy opracowywaniu programu uwzględniono wszystkie możliwości szkoły oraz całego środowiska lokalnego, które będą w stanie przyczynić się do całościowej, pełnej realizacji celów zapisanych w niniejszym dokumencie.
W Programie Wychowawczo-Profilaktycznym wychowanie zdefiniowano jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które będzie wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. Wychowanie jest rozumiane również jako proces uczenia się postaw, rozwijania wrażliwości, odkrywania swoich zdolności i mocnych stron oraz budowania na nich własnej tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej. Tym samym wychowanie określane jest również jako proces budowania systemu społecznie akceptowanych wartości, w tym współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu oraz szacunku dla tradycji, a także dostarczania prawidłowych wzorców postępowania, budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia. Ważnym zadaniem szkoły jest formowanie u wychowanków poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób, przekazywanie uczniowi możliwości konstruktywnego radzenia sobie z własnymi deficytami, trudnościami i negatywnymi emocjami. Równie ważnym zadaniem w procesie kreowania dorosłego człowieka jest kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym, systematyczne pobudzanie odpowiedzialności za słowa i czyny, nauka zasad etycznego i patriotycznego postępowania, uwrażliwianie na otaczające piękno przyrody i dbanie o środowisko naturalne. Zadaniem szkoły jest również rozwijanie kompetencji cyfrowych wśród uczniów i nauczycieli, nauka bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów dostępnych w sieci. Szkoła jako miejsce przygotowujące człowieka do dorosłego życia ma za zadanie także poszerzać wiedzę uczniów z zakresu doradztwa zawodowego.
Niniejszy Program został przygotowany w oparciu o wyniki diagnoz problemów społecznych, czynników chroniących przed zachowaniami ryzykownymi oraz czynników ryzyka wśród uczniów szkoły przeprowadzonych w szkole we wrześniu 2024 roku przez psychologa szkolnego. W tworzeniu Programu uwzględniono również wnioski z dotychczasowej pracy z uczniami, obserwacji uczniów i wychowanków oddziału przedszkolnego oraz wnioski wychowawców poszczególnych klas.
Działania podejmowane przez Szkołę Podstawową im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem uwzględniają podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
W celu realizacji zaplanowanych działań wychowawczych niezbędna jest profilaktyka rozumiana, jako ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka mogących zaburzyć prawidłowy rozwój oraz proces uczenia się poprzez inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących. Czynniki chroniące nie usuwają negatywnych doświadczeń lub niekorzystnych czynników z życia dorastającego człowieka, lecz pomagają mu zmagać się z nimi z dobrym skutkiem, wspomagają ucznia w odkrywaniu pozytywnych cech, które związane są przede wszystkim z jego akceptacją i budowaniem poczucia własnej wartości, a także wzmacnianiem szacunku dla samego siebie. Dobra samoocena dziecka jest fundamentem, na którym buduje się jego zdrowie psychiczne. Prawidłowy rozwój psychiczny jest gwarantem sukcesu i ułatwia tworzenie własnej tożsamości, zdobywania autonomii, a także umożliwia wszechstronny rozwój i prawidłowe funkcjonowanie zarówno w społeczeństwie jak i w świecie wirtualnym. Szkoła może wzmacniać zdrowie psychiczne uczniów, może ujawniać już istniejące problemy dzieci ze zdrowiem psychicznym, może je także powodować. Poczucie zagrożenia fizycznego i psychicznego oraz porażki edukacyjne i towarzyskie dziecka korelują często z problemami zdrowotnymi i społecznymi, jak sięganie po alkohol i narkotyki, przedwczesne kontakty seksualne i zaburzenia zachowania, w tym działania przestępcze, dlatego ważne jest nieustanne prowadzenie działań profilaktycznych w tym zakresie na terenie Szkoły.
Uwzględniając dane z przeprowadzonych diagnoz i obserwacji w roku szkolnym 2023/2024, zostaną podjęte działania o charakterze profilaktycznym na temat przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi, działań antynikotynowych, przeciwdziałania agresji i przemocy wśród uczniów, zapobiegania uzależnieniom oraz promowania zdrowego trybu życia. Ponadto działalność wychowawczo-profilaktyczna Szkoły będzie uwzględniać, takie zadania do realizacji przez grono pedagogiczne, jak kontynuowanie integracji zespołów klasowych, podejmowanie działań mających na celu rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów oraz wzbudzanie motywacji do nauki. Nauczyciele i wychowawcy będą kształtować u uczniów właściwą postawę obywatelską, inicjować działania wolontariackie, proekologiczne, wymagać przestrzegania zasad zachowania w szkole oraz respektowania regulaminów szkolnych. Zgodnie z wnioskami wychowawców, uczniowie będą uczestniczyć w różnych uroczystościach szkolnych, wyjazdach edukacyjnych, wycieczkach turystyczno-krajoznawczych oraz do instytucji kulturalnych.
Rodzice, jako przedstawiciele prawidłowo funkcjonującej rodziny w swoich działaniach dążą do zmaksymalizowania prawidłowego rozwoju swojego dziecka. W ten sposób realizują funkcję opiekuńczą, wychowawczą i społeczną, jaka jest przypisana rodzinie. Obowiązki rodziny są postrzegane jako inwestycja na przyszłość przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb jej poszczególnych członków i oczekiwań społeczeństwa globalnego.
W swojej działalności Szkoła kieruje się misją stanowiącą cel nadrzędny, którym jest edukacja oraz umiejętne wsparcie rodziny w opiece i wychowaniu dziecka, a także kreowanie ucznia w zgodzie
z oczekiwaniami współczesnego świata. Zadania te, są realizowane dzięki stałej, bezpośredniej współpracy szkoły z rodzicami. Sylwetka ucznia, która określa stopień przygotowania do dalszego życia młodzieży opuszczającej mury Szkoły Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem została przedstawiona w Planie Wychowawczo-Profilaktycznym jako „wizja absolwenta”.
Wizja absolwenta jest odzwierciedleniem wszystkich zadań szkoły, jako instytucji edukującej dzieci
i młodzież oraz wspierającej proces wychowawczy w rodzinach. Jej osiągnięcie dopełnia się poprzez umiejętne odpowiadanie na skorelowane potrzeby i oczekiwania współczesnego świata, dzieci, a także ich rodziców/opiekunów. W zależności od indywidualnych kryteriów i charakterystyki środowiska lokalnego, szkoła określa cele wychowawcze oraz działania profilaktyczne pozwalające na najbardziej optymalne kreowanie dorosłego człowieka w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, społecznej oraz duchowej. Wierzymy, że poprzez wspieranie uczniów we wszystkich sferach rozwoju, Szkoła Podstawowa Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem wychowa w swoich murach ludzi będących mądrymi i dobrymi obywatelami Polski i Europy, wyrastających z polskiej i lokalnej tradycji.
W swojej pracy oczekujemy, iż absolwent naszej Szkoły będzie:
- potrafił dokonywać wyborów postaw, autorytetów i ideałów,
- postępował zgodnie z zasadami moralnymi,
- prawidłowo funkcjonował w otaczającym go świecie i sprawnie posługiwał się zdobytą wiedzą oraz nowoczesnymi technologiami,
- pamiętał o kultywowaniu tradycji patriotycznych i obywatelskich,
- dbał o zdrowie swoje i innych,
- troszczył się o przyrodę małej i dużej Ojczyzny,
- aktywnie uczestniczył w spotkaniach z kulturą,
- tolerancyjny, ze zrozumieniem będzie traktował różnice między ludźmi wynikające z uzdolnień, różnych możliwości oraz odmienności kulturowych.3. Cele Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Głównym celem procesu wychowawczego Szkoły Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem jest stworzenie najkorzystniejszych warunków dla wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia w wymiarze fizycznym (rozwój biologiczny), psychicznym (rozwój poznawczy i emocjonalny), społecznym i aksjologicznym (moralny).
· fizyczny - ukierunkowany na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia; kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych; uświadamianie zagrożeń współczesnej cywilizacji; troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną.
· społeczny – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych; wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną; zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia, prawami człowieka w świetle deklaracji praw człowieka; wzmacnianie postawy uczniów w zakresie przestrzegania zasad i norm ustanowionych w szkole.
· psychiczny - ukierunkowany na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, poszerzanie samoświadomości w celu lepszego rozumienia siebie i innych osób, kształtowanie odpowiedzialności za siebie i współodpowiedzialności za innych oraz otaczający świat.
· aksjologiczny – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości,
w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Cele działań profilaktycznych:
a ) cele ogólne :
· promowanie zdrowego stylu życia,
· podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska,
· diagnozowanie i eliminowanie przyczyn zaburzeń wywołujących zachowania problemowe
· ochrona uczniów przed zagrożeniami (ze strony rówieśników, dorosłych, współczesnego świata, uzależnienie, przemoc, Internet),
· niesienie pomocy uczniom zagrożonym,
· niesienie pomocy uczniom z uwzględnieniem indywidualizacji potrzeb.
Działania służące osiąganiu celów:
· otaczanie ucznia troskliwą opieką,
· tworzenie przyjaznej i ciepłej atmosfery w szkole,
· budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości,
· niwelowanie zachowań agresywnych,
· rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem,
· wskazywanie na szkodliwość używek (w szczególności alkoholu i nikotyny, narkotyków i innych środków odurzających i konsekwencje uzależnienia),
· kształtowanie nawyków sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu,
· kształtowanie postaw proekologicznych,
· wskazywanie pożądanych wzorców zachowań,
· rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej,
· utrwalanie poczucia więzi ucznia z rodziną i środowiskiem,
· pomoc rodzicom w trudnych sytuacjach związanych z wychowaniem dzieci.
4. Struktura Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest programem wieloskładnikowym i wielotorowym, jest skierowany do uczniów, rodziców i nauczycieli. Inicjatorem działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole jest dyrektor, któremu pomagają psycholog szkolny, pedagog szkolny, pedagog specjalny oraz wychowawcy klas i wszyscy nauczyciele.
Dyrektor:
· uświadamia nauczycielom, rodzicom i uczniom rolę profilaktyki w działaniach szkoły,
· określa cele programu wychowawczego i profilaktycznego w szkole, dba o ich spójność,
· wzmacnia pozytywne relacje interpersonalne w szkole,
· wspiera i kontroluje przebieg realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
· wspiera organizacyjnie działania wychowawcze i profilaktyczne w szkole,
· włącza do współpracy rodziców,
· szuka poza szkołą wsparcia dla szkolnych programów.
Psycholog, pedagog szkolny, pedagog specjalny, logopeda:
· prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów,
· diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole,
· udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
· podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
· inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych,
· pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości
i uzdolnień uczniów,
· wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-
pedagogicznej,
· współpracuje z instytucjami i organizacjami zajmującymi się pomocą dziecku i rodzinie (GOPS, sąd rodzinny, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja)
Nauczyciel:
· własnym autorytetem i postawą wspomaga swoje działania wychowawcze i daje właściwy przykład uczniowi.
1. Wychowując, nauczyciel podkreśla znaczenie następujących wartości:
· poszanowanie godności człowieka,
· prawdę i dobro,
· przestrzeganie praw i potrzeb innych,
· uczciwość,
· poświęcenie,
· współczucie,
· tolerancję.
2. Nauczyciel przestrzega następujących zasad:
· traktuje ucznia życzliwie i po partnersku,
· prezentuje postawę otwartą na dialog,
· zapoznaje ucznia z prawami człowieka dziecka,
· relacje uczeń - nauczyciel opiera na wzajemnym szacunku,
· współpracuje z uczniem,
· zapewnia uczniowi bezpieczne warunki do nauki i rozwoju własnej osobowości,
· kieruje się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie,
· wspiera uczniów w osiąganiu wytyczonych przez nich celów, mobilizuje do rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
· kształtuje umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego postępowania oraz przyjmowania odpowiedzialności za własne czyny,
· uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentowania własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych ludzi,
· szanuje prymat rodziny i wspomaga jej wychowawczą rolę.
3. Nauczyciel, wypełniając swoją dydaktyczną rolę, realizuje jednocześnie następujące cele wychowawcze:
· wyrabia systematyczność i wytrwałość w nauce,
· kształtuje umiejętność pracy w zespole i uczy zasad organizacji pracy indywidualnej,
· uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, asertywności i prezentowania własnego punktu widzenia,
· wychowuje w duchu wzajemnej tolerancji,
· rozbudza ciekawość poznania świata, innych ludzi i siebie,
· rozwija pozytywny sposób patrzenia na siebie i świat,
· uczy szacunku,
· rozwija samodzielne myślenie,
· wdraża do poszanowania wspólnego dobra, pracy innych i własnej,
· umacnia akceptację i szacunek dla ciała oraz dbałość o zdrowie,
· uczy właściwych zachowań w stosunku do otaczającej przyrody i wyrabia nawyki proekologiczne,
· troszczy się o bezpieczeństwo własne i innych w każdej sytuacji,
· kształtuje umiejętność wartościowania postaw ludzkich,
· uczy wybiórczego korzystania z mediów,
· uwrażliwia na piękno języka ojczystego,
· zapoznaje z dziedzictwem kultury narodowej,
· umacnia poczucie wspólnoty z domem, rodziną, klasą, środowiskiem i krajem,
· wyrabia wrażliwość estetyczną,
· uczy radzenia sobie z niepowodzeniami szkolnymi,
· umacnia tradycje narodowe i kształtuje podstawowe wartości obywatelskie,
· zapoznaje z symbolami narodowymi, państwowymi, religijnymi i uczy szacunku do tych symboli,
· rozwija samorządność uczniowską (kreatywny rozwój jednostki),
· umacnia tradycję i kultywuje obyczaje szkolne,
· wprowadza uczniów w świat aktualnych wydarzeń społecznych i politycznych.
Nauczyciel-wychowawca:
· podejmuje różnorodne działania służące poznaniu klasy i jej problemów,
· integruje zespół klasowy, pomaga w budowaniu empatii i przyjaznego klimatu,
· kształtuje u uczniów poczucie własnej wartości,
· rozwija u uczniów umiejętność radzenia sobie z presją ze strony rówieśników,
· zapoznaje uczniów z licznymi technikami relaksu, uczy radzenia sobie ze stresem,
· prowadzi profilaktykę zachowań agresywnych oraz kontaktów z używkami,
· rozwija w uczniach umiejętność dokonywania racjonalnych wyborów,
· przekazuje uczniom wiedzę o możliwościach uzyskania skutecznej pomocy,
· uczy umiejętności komunikacji interpersonalnej,
· promuje zdrowy styl życia i wartościowe formy spędzania czasu wolnego,
· dostrzega indywidualność ucznia, indywidualizuje oddziaływania,
· zauważa umiejętności i zdolności wychowanka,
· zwraca uwagę na osiągnięcia uczniów,
· opracowuje wspólnie z klasą plan pracy wychowawczej na dany rok szkolny,
· konstruktywnie współpracuje z gronem pedagogicznym,
· współpracuje z rodzicami w zakresie wychowania i profilaktyki (m.in. uzależnienia od środków
odurzających).
Rodzice:
· współdziałają w tworzeniu dokumentów regulujących pracę szkoły,
· mają dobry i systematyczny kontakt ze szkołą, aktywnie z nią współpracują,
· zdobywają wiedzę na temat uzależnień,
· zdobywają wiedzę na temat prawidłowości i zaburzeń wieku dorastania,
· nie lekceważą problemów zgłaszanych przez dziecko lub szkołę.
Uczniowie – główny podmiot działań wychowawczych i profilaktycznych:
· są uczestnikami działań służących identyfikacji problemów i potrzeb,
· biorą udział w realizacji zadań z zakresu profilaktyki pierwszorzędowej (promocja zdrowego stylu życia),
· w razie potrzeby uczestniczą w działaniach profilaktyki drugorzędowej,
· (ograniczanie głębokości i czasu trwania dysfunkcji),
· podejmują z własnej inicjatywy działania o charakterze profilaktycznym,
5. Metody realizacji działań profilaktycznych
Dla skutecznego realizowania programu niezbędne jest stosowanie różnorodnych, odpowiednio dobranych form i metod. Znaczna część działań profilaktycznych będzie realizowana na godzinach wychowawczych. Twórcza postawa wychowawcy jest tu najważniejsza. Efektywność i atrakcyjność tych działań zostanie osiągnięta poprzez spełnianie kryteriów nowoczesnego kształcenia, czyli m. in.:
· stosowanie aktywizujących metod pracy,
· wykorzystywanie elementów pedagogiki zabawy,
· kształtowanie ważnych umiejętności życiowych poprzez trening i doświadczenia praktyczne.
Metody i techniki stosowane podczas realizacji programu:
· warsztaty z psychologiem,
· praca w grupach,
· technika pracy w parach,
· drama,
· pogadanka,
· dyskusja,
· metoda „Burzy mózgów”,
· metoda „śniegowej kuli”,
· metoda sytuacyjna,
· inne.
Przykłady różnych form:
· prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych nt. rozwiązywania konfliktów,
· lekcje wychowawcze z zaproszonymi specjalistami np. psycholog, inni specjaliści,
· konkursy szkolne dotyczące edukacji prozdrowotnej,
· udział w spektaklach teatralnych o tematyce z zakresu profilaktyki,
· oglądanie filmów i programów profilaktycznych – lekcje przestrogi,
· działalność sportowa,
· działalność artystyczna,
· wycieczki turystyczno-krajoznawcze,
· wyjazdy do kin, muzeów, teatrów,
· wyjazdy na basen,
· zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze potwierdzone zdanym egzaminem na kartę rowerową ( lekcje wychowawcze, lekcje techniki, spotkanie z Policją),
· organizowanie imprez szkolnych oraz o charakterze środowiskowym,
· zajęcia pozalekcyjne w kółkach zainteresowań,
· inne.
Ramowy plan pracy na rok szkolny 2024/2025
|
|
|
|
|
Obszar |
Zadania |
Sposoby realizacji / cele |
Osoby odpowiedzialne |
Terminy realizacji |
Zdrowie - edukacja zdrowotna |
Propagowanie zdrowego stylu życia. |
Poznawanie zasad zdrowego odżywiania, piramida żywienia, przygotowywanie zdrowych posiłków - udział w akcjach Szklanka mleka, owoce i warzywa w szkole. Realizowanie na zajęciach lekcyjnych tematyki związanej z racjonalnym odżywianiem się. |
nauczyciele, wychowawcy pedagog, pielęgniarka szkolna |
październik 2024 |
Wpływ aktywności fizyczne na zdrowie, lekcje wychowania fizycznego, przerwy śródlekcyjne, gry i zabawy sportowe. |
rok szkolny 2024/2025 |
|||
Uświadamianie konieczności dostosowania ubioru do stanu pogody. |
rok szkolny 2024/2025 |
|||
Kiermasz zdrowej żywności w ramach akcji o charakterze charytatywnym |
rok szkolny 2024/2025 |
|||
rok szkolny 2024/2025 |
||||
Zasady udzielania pierwszej pomocy. Znajomość numerów alarmowych. Umiejętność powiadomienia o wypadku/sytuacji zagrożenia życia. |
Przeprowadzenie zajęć na temat zasad udzielania pierwszej pomocy (jeśli to możliwe zaproszenie kogoś, kto poprowadzi takie zajęcia), zawiadamiania telefonicznie o wypadku, sytuacji groźnej. Współpraca ze Strażą Pożarną. |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog pielęgniarka szkolna |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Wdrażanie do higieny osobistej i czystości. |
Przypominanie o zasadach zachowania dystansu społecznego, zachowania higieny mycia i dezynfekcji rąk. |
wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Realizacja zajęć o tematyce prozdrowotnej na lekcjach wychowawczych, zastępstwach doraźnych |
nauczyciele, |
rok szkolny 2024/2025 |
||
Ład i porządek wokół siebie, ruch i zabawy na powietrzu. Wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa podczas pracy i wypoczynku. |
Poznanie i przestrzeganie regulaminów sali gimnastycznej i sali komputerowej. Zasady zachowania się na terenie szkoły. Aktywne przerwy. |
nauczyciele, |
wrzesień 2024 |
|
Realizacja programów prozdrowotnych i profilaktycznych. |
Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Udział w Programach zewnętrznych. |
pedagog, nauczyciele |
październik 2024 |
|
Relacje - kształtowanie postaw społecznych |
Kształtowanie podstawowych umiejętności społecznych. |
Uczenie wzajemnego szacunku i pomocy wśród uczniów, uświadomienie konieczności szacunku wobec innych: nauczyciela, rodziców, osób starszych. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach - stwarzanie sytuacji do wyrażania własnych emocji: prosta wypowiedź, rysunek, ćwiczenia i techniki niwelujące napięcia. |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
rok szkolny 2024/2025 |
Dbałość o dobry klimat w szkole. |
Uczniowie biorą udział w zabawach integrujących grupę lub zespół klasowy. Udział w uroczystościach klasowych i szkolnych. Obserwacja zachowań na tle rówieśników. |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów |
Współpraca z Samorządem Uczniowskim. Pogadanki na temat tolerancji szacunku dla drugiego człowieka. Udział w akcjach charytatywnych: Szlachetna paczka, Świąteczna zbiórka żywności, zbiórka nakrętek, Góra grosza, organizacja pomocy koleżeńskiej w nauce, |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Rozwijanie szacunku dla symboli tradycji narodowych i obrzędowości przez udział w apelach, uroczystościach szkolnych, klasowych. |
Uczeń zna nazwę swojego kraju i polskie symbole narodowe. Ma poczucie przynależności narodowej. Rozumie sens słów: moja miejscowość, mój kraj. Bierze udział w akcjach charytatywnych. |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym: wdrażanie do pracy w samorządzie klasowym, udział uczniów w pracach na rzecz klasy, szkoły, środowiska. |
Lekcje historii. Wybory do samorządów klasowych i samorządu szkolnego. |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Kultura - wartości, normy, wzory zachowań |
Poznanie reguł zachowania w miejscach publicznych. |
Uczniowie stosują formy dobrego zachowania. Biorą udział w imprezach kulturalnych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania. |
wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny 2024/2025 |
Kształtowanie dojrzałości społecznej |
Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom z innych krajów. Rozwijanie empatii wśród uczniów i uwrażliwienie na potrzeby innych. |
wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Wdrażanie do osobistej kultury bycia, czystości i kultury słowa poprzez gry, zabawy, konkursy, wycieczki, wspólne imprezy klasowe. |
Uczeń potrafi nawiązywać kontakty z rówieśnikami Toleruje indywidualne cechy innych. Rozumie potrzebę pełnienia dyżurów w klasie Zna i stosuje zasady ujęte w regulaminie klasowym. Posiada właściwy stosunek do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Zna pomieszczenia szkolne i ich przeznaczenie. |
wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Stwarzanie sytuacji sprzyjających współdziałaniu i rozwojowi pozytywnych związków uczuciowych w grupie. Rozwijanie umiejętności współżycia jednostki z pozostałymi uczniami. |
Uczeń jest opiekuńczy w stosunku do kolegów, jest szczery i otwarty na problemy innych. Potrafi nieść pomoc i służyć innym radą. Jest tolerancyjny w stosunku do innych. Kształtowanie poczucia tolerancji i akceptacji dla osób innych wyznań, kultur i narodowości - również ukraińskiej. |
wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Przeciwdziałanie agresji i przemocy. |
Współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych warsztaty dla uczniów. |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Przeciwdziałanie uzależnieniom Bezpieczeństwo w Internecie. |
Umiejętne korzystanie z komputera. Poznanie zagrożeń jakie niesie komputer. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego zachowania się w szkole. |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Zasady poruszania po drogach - spotkanie z policjantem. |
Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami ruchu drogowego. Spotkania z policjantami. Lekcje nt. zachowania się podczas niebezpiecznych sytuacji – sygnały alarmowe, droga ewakuacyjna - zapoznanie uczniów z numerami alarmowymi i właściwymi sposobami formułowania komunikatów z prośbą o pomoc. |
pedagog |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Klasy IV - VIII |
|
|
|
|
Obszar |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
Zdrowie - edukacja zdrowotna |
Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych. Zapoznanie z udzielaniem pierwszej pomocy |
Lekcje wychowawcze dotyczące kształtowania postaw prozdrowotnych, w tym zdrowia psychicznego i fizycznego. Udział w Programach zewnętrznych. |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń i niedoskonałości. |
Realizacja programów prozdrowotnych i profilaktycznych. |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Rozwijanie nawyków spędzania wolnego czasu |
Udział w zajęciach „Wychowania do życia w rodzinie” i pozalekcyjnych zajęciach ruchowych. Klasowe wycieczki turystyczno - krajoznawcze. Organizacja biegu Cross dla wszystkich szkół w gminie. Zajęcia integrujące grupę klasową - organizacja wyjść - ogniska, popołudnia z grami planszowymi (świetlica) |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych |
Organizacja projektów o tematyce zdrowego żywienia- spotkanie z dietetykiem. samokontrola i samoocena (współpraca pielęgniarką szkolną). Dobra woda zdrowia doda - promowanie picie wody i stały dostęp do dystrybutorów. |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Relacje - kształtowanie postaw społecznych |
Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy. Prezentacja swoich pasji na forum klasy. |
Całoroczna praca nad integracją zespołu klasowego, również w przypadku zdalnego nauczania. Obchody świąt i uroczystości przy wsparciu rodziców. |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (zespół klasowy, samorząd uczniowski, klub, drużyna, wspólnota). |
Przydzielanie uczniom odpowiedzialnych funkcji i wdrażanie ich do dokonywania samooceny pod kątem realizacji powierzonych zadań (np. pełnienie dyżurów klasowych). Aktywna działalność w Samorządzie Klasowym, Samorządzie Uczniowskim, Szkolnym Klubie Wolontariusza. |
nauczyciele, wychowawcy |
wrzesień 2024 rok szkolny 2024/2025 |
|
Kształtowanie otwartości na doświadczenia innych ludzi. |
Zachęcanie uczniów do działań w zakresie tzw. pomocy koleżeńskiej. |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat). |
Aktywny udział w akcjach organizowanych na terenie szkoły, gminy i powiatu, w ramach możliwości |
opiekun wolontariatu |
rok szkolny 2024/2025 |
|
|
|
|
|
|
Kultura - wartości, normy, wzory zachowań. |
Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów. |
Zachęcanie do udziału w szkolnych i pozaszkolnych kołach zainteresowań, zawodach i konkursach.(Zdolny Ślązak, Kangur Matematyczny, konkursy przedmiotowe). |
nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji. Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i miejsca. |
Rozwijanie wrażliwości na piękno bliższej i dalszej okolicy, naszej ojczyzny poprzez uczestnictwo w wycieczkach krajoznawczych i turystycznych (poznanie atrakcyjności własnej miejscowości i jej okolic pod względem turystycznym). Współorganizowanie i udział w imprezach szkolnych oraz gminnych. Obchody: Dnia Życzliwości, Dnia Patrona Szkoły, Dnia Edukacji Narodowej, Święta Niepodległości, Dnia Kropki, Światowego Dnia Kolorowej Skarpetki (na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa) i inne. Godne reprezentowanie Szkoły i Sztandaru Szkolnego podczas różnego rodzaju uroczystości i akademii. Godne reprezentowanie szkoły podczas konkursów, zawodów i wycieczek. |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog, opiekun SU, opiekun Pocztu Sztandarowego |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Rozpoznanie słabych i mocnych stron uczniów w celu wyboru szkoły średniej |
Zajęcia z doradztwa zawodowego w klasach 7 i 8. Warsztaty zawodoznawcze. Udział w dniach otwartych szkół. Udostępnianie informacji o ofercie kształcenia w szkołach. |
Wychowawcy klasy Nauczyciel Doradca Zawodowy |
Rok szkolny 2024/2025 |
|
Bezpieczeństwo - profilaktyka zachowań ryzykownych |
|
|
|
|
Bezpieczeństwo w sieci i cyberprzemoc |
Zajęcia dotyczące bezpieczeństwa w sieci, cyberprzemocy. |
nauczyciele, pedagog |
Rok szkolny 2024/2025 |
|
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera i internetu. |
Zajęcia z pedagogiem. |
pedagog, |
pierwsze półrocze roku szkolnego 2024/2025 |
|
Uświadomienie uczniom negatywnych skutków działania środków psychoaktywnych, dopalaczy, napojów energetyzujących oraz następstw działania tych substancji |
Godziny wychowawcze, zajęcia z pedagogiem. |
nauczyciele, pedagog, |
II półrocze rok szkolny 2024/2025 |
|
Doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy i znajomości procedur wzywania pomocy. Bezpieczeństwo na drodze. |
W trakcie lekcji wychowania fizycznego i zajęć EDB- pokaz i ćwiczenia praktyczne. Przygotowanie i przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową. |
Nauczyciele wychowania fizycznego Nauczyciel edb |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do angażowania się w prawidłowej zdrowe zachowania. |
Udział w zajęciach „Wychowanie do życia w rodzinie”. |
nauczyciel WDŻ, nauczyciele, wychowawcy |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Konsekwencje zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. |
Zajęcia z policjantami komisariatu w Długołęce. |
pedagog |
październik 2024 |
|
pedagog, wychowawcy klasy |
rok szkolny 2023/2024 |
|||
Wizyta w Policyjnej Izbie Dziecka. *do konsultacji |
pedagog, wychowawcy klasy |
rok szkolny 2024/2025 |
||
Warsztaty dla klas: 4, 5, 6,,8 |
Warsztaty wynikające z bieżących potrzeb oddziałów np. hate, sposoby uczenia. |
Wychowawcy klas pedagog |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Współpraca z rodzicami |
Współpraca z rodzicami w zakresie pracy szkoły, pomocy dydaktyczno - wychowawczej |
Zapoznanie rodziców z dokumentami szkoły (Statut, w tym WSO, Szkolny Program Profilaktyczno - Wychowawczy). Zapoznanie rodziców z procedurami postępowania w sytuacji ucznia przewlekle chorego lub zdarzenia nagłego |
nauczyciele, pedagog, psycholog |
wrzesień 2024 |
Wspólne omawianie problemów dziecka, pomoc w zorganizowaniu pomocy: kontakt z pedagogiem szkolnym, psychologiem. logopedą, poradnią PPP, .GOPS |
Spotkania indywidualne i grupowe z nauczycielem, pedagogiem lub psychologiem. Godziny dostępności nauczycieli, konsultacje i zebrania z rodzicami. |
nauczyciele, pedagog, psycholog |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Włączanie rodziców w życie klasy i szkoły. |
Udział w konsultacjach i zebraniach szkolnych, wsparcie rodziców w organizacji akcji i uroczystości. |
nauczyciele, pedagog, psycholog |
rok szkolny 2024/2025 |
|
Warsztaty dla rodziców |
Współpraca z PPP |
pedagog |
Rok szkolny 2024/2025 |
|
Szkolenie dla nauczycieli przed egzaminem ósmoklasisty |
Rada Pedagogiczna szkoleniowa przed egzaminami klas ósmych. |
Dyrekcja szkoły |
II półrocze Rok szkolny 2024/2025 |
|
Diagnoza poziomu bezpieczeństwa w szkole |
Ankiety, rozmowy z uczniami i rodzicami |
nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog |
maj 2025 r. |