Program

Wychowawczo-Profilaktyczny

na rok szkolny 2024/2025

         

Podstawa prawna:

·        Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.)

·        Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).

·        Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.).

·        Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 750  ze zm.).

·        Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.).

·        Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 2151 ze zm.)

·        Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1939 ze zm.)

·        Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz. U 2024 poz. 1162 ze zm.)

·        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449)

·        Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.

·        Statut szkoły

 

Program zgodny z podstawą programową:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, ze zm.).

 1.Wstęp

 Nauczanie będzie ukierunkowane na pełen rozwój osobowości ludzkiej i umocnienie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Będzie ono krzewić wzajemne zrozumienie, tolerancję i przyjaźń między wszystkimi narodami, grupami rasowymi i religiami(…)”

( Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Art.26, pkt 2)

             Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem jest dokumentem obejmującym treści i działania wychowawcze wzbogacone licznymi oddziaływaniami o charakterze profilaktycznym, które są skierowane i dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów. Przy opracowywaniu programu uwzględniono wszystkie możliwości szkoły oraz całego środowiska lokalnego, które będą w stanie przyczynić się do całościowej, pełnej realizacji celów zapisanych w niniejszym dokumencie.

            W Programie Wychowawczo-Profilaktycznym wychowanie zdefiniowano jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które będzie wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.  Wychowanie jest rozumiane również jako proces uczenia się postaw, rozwijania wrażliwości, odkrywania swoich zdolności i mocnych stron oraz budowania na nich własnej tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej. Tym samym wychowanie określane jest również jako proces budowania systemu społecznie akceptowanych wartości, w tym współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu oraz szacunku dla tradycji, a także dostarczania prawidłowych wzorców postępowania, budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia. Ważnym zadaniem szkoły jest formowanie u wychowanków poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób, przekazywanie uczniowi możliwości konstruktywnego radzenia sobie z własnymi deficytami, trudnościami i negatywnymi emocjami. Równie ważnym zadaniem w procesie kreowania dorosłego człowieka jest kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym, systematyczne pobudzanie odpowiedzialności za słowa i czyny, nauka zasad etycznego i patriotycznego postępowania, uwrażliwianie na otaczające piękno przyrody i dbanie o środowisko naturalne. Zadaniem szkoły jest również rozwijanie kompetencji cyfrowych wśród uczniów i nauczycieli, nauka bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów dostępnych w sieci. Szkoła jako miejsce przygotowujące człowieka do dorosłego życia ma za zadanie także poszerzać wiedzę uczniów z zakresu doradztwa zawodowego.

Niniejszy Program został przygotowany w oparciu o wyniki diagnoz problemów społecznych, czynników chroniących przed zachowaniami ryzykownymi oraz czynników ryzyka wśród uczniów szkoły przeprowadzonych w szkole we wrześniu 2024 roku przez psychologa szkolnego. W tworzeniu Programu uwzględniono również wnioski z dotychczasowej pracy z uczniami, obserwacji uczniów i wychowanków oddziału przedszkolnego oraz wnioski wychowawców poszczególnych klas.

Działania podejmowane przez Szkołę Podstawową im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem uwzględniają podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  1. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 
  1. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.
  1. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  1. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
  1. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

 W celu realizacji zaplanowanych działań wychowawczych niezbędna jest profilaktyka rozumiana, jako ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka mogących zaburzyć prawidłowy rozwój oraz proces uczenia się poprzez inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących. Czynniki chroniące nie usuwają negatywnych doświadczeń lub niekorzystnych czynników z życia dorastającego człowieka, lecz pomagają mu zmagać się z nimi z dobrym skutkiem, wspomagają ucznia w odkrywaniu pozytywnych cech, które związane są przede wszystkim z jego akceptacją i budowaniem poczucia własnej wartości, a także wzmacnianiem szacunku dla samego siebie. Dobra samoocena dziecka jest fundamentem, na którym buduje się jego zdrowie psychiczne. Prawidłowy rozwój psychiczny jest gwarantem sukcesu i ułatwia tworzenie własnej tożsamości, zdobywania autonomii, a także umożliwia wszechstronny rozwój i prawidłowe funkcjonowanie zarówno w społeczeństwie jak i w świecie wirtualnym. Szkoła może wzmacniać zdrowie psychiczne uczniów, może ujawniać już istniejące problemy dzieci ze zdrowiem psychicznym, może je także powodować. Poczucie zagrożenia fizycznego i psychicznego oraz porażki edukacyjne i towarzyskie dziecka korelują często z problemami zdrowotnymi i społecznymi, jak sięganie po alkohol i narkotyki, przedwczesne kontakty seksualne i zaburzenia zachowania, w tym działania przestępcze, dlatego ważne jest nieustanne prowadzenie działań profilaktycznych w tym zakresie na terenie Szkoły.

Uwzględniając dane z przeprowadzonych diagnoz i obserwacji w roku szkolnym 2023/2024, zostaną podjęte działania o charakterze profilaktycznym na temat przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi, działań antynikotynowych, przeciwdziałania agresji i przemocy wśród uczniów, zapobiegania uzależnieniom oraz promowania zdrowego trybu życia. Ponadto działalność wychowawczo-profilaktyczna Szkoły będzie uwzględniać, takie zadania do realizacji przez grono pedagogiczne, jak kontynuowanie integracji zespołów klasowych, podejmowanie działań mających na celu rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów oraz wzbudzanie motywacji do nauki. Nauczyciele i wychowawcy będą kształtować u uczniów właściwą postawę obywatelską, inicjować działania wolontariackie, proekologiczne, wymagać przestrzegania zasad zachowania w szkole oraz respektowania regulaminów szkolnych. Zgodnie z wnioskami wychowawców, uczniowie będą uczestniczyć w różnych uroczystościach szkolnych, wyjazdach edukacyjnych, wycieczkach turystyczno-krajoznawczych oraz do instytucji kulturalnych.

 2. Wizja absolwenta szkoły

             Rodzice, jako przedstawiciele prawidłowo funkcjonującej rodziny w swoich działaniach dążą do zmaksymalizowania prawidłowego rozwoju swojego dziecka. W ten sposób realizują funkcję opiekuńczą, wychowawczą i społeczną, jaka jest przypisana rodzinie. Obowiązki rodziny są postrzegane jako inwestycja na przyszłość przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb jej poszczególnych członków i oczekiwań społeczeństwa globalnego.

            W swojej działalności Szkoła kieruje się misją stanowiącą cel nadrzędny, którym jest edukacja oraz umiejętne wsparcie rodziny w opiece i wychowaniu dziecka, a także kreowanie ucznia w zgodzie
z oczekiwaniami współczesnego świata. Zadania te, są realizowane dzięki stałej, bezpośredniej współpracy szkoły z rodzicami. Sylwetka ucznia, która określa stopień przygotowania do dalszego życia młodzieży opuszczającej mury Szkoły Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem została przedstawiona w Planie Wychowawczo-Profilaktycznym jako „wizja absolwenta”.

            Wizja absolwenta jest odzwierciedleniem wszystkich zadań szkoły, jako instytucji edukującej dzieci
i młodzież oraz wspierającej proces wychowawczy w rodzinach. Jej osiągnięcie dopełnia się poprzez umiejętne odpowiadanie na skorelowane potrzeby i oczekiwania współczesnego świata, dzieci, a także ich rodziców/opiekunów. W zależności od indywidualnych kryteriów i charakterystyki środowiska lokalnego, szkoła określa cele wychowawcze oraz działania profilaktyczne pozwalające na najbardziej optymalne kreowanie dorosłego człowieka w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, społecznej oraz duchowej. Wierzymy, że poprzez wspieranie uczniów we wszystkich sferach rozwoju, Szkoła Podstawowa Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem wychowa w swoich murach ludzi będących mądrymi i dobrymi obywatelami Polski i Europy, wyrastających z polskiej i lokalnej tradycji.           
W swojej pracy oczekujemy, iż absolwent naszej Szkoły będzie:

-     potrafił dokonywać wyborów postaw, autorytetów i ideałów,

-     postępował zgodnie z zasadami moralnymi,

-     prawidłowo funkcjonował w otaczającym go świecie i sprawnie posługiwał się zdobytą wiedzą oraz nowoczesnymi technologiami,

-     pamiętał o kultywowaniu tradycji patriotycznych i obywatelskich,

-     dbał o zdrowie swoje i innych,

-     troszczył się o przyrodę małej i dużej Ojczyzny,

-     aktywnie uczestniczył w spotkaniach z kulturą,

  •     tolerancyjny, ze zrozumieniem będzie traktował różnice między ludźmi wynikające z uzdolnień, różnych możliwości oraz odmienności kulturowych.3. Cele Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego

                       Głównym celem procesu wychowawczego Szkoły Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem jest stworzenie najkorzystniejszych warunków dla wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia w wymiarze fizycznym (rozwój biologiczny), psychicznym (rozwój poznawczy i emocjonalny), społecznym i aksjologicznym (moralny).

·      fizyczny - ukierunkowany na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia; kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych; uświadamianie zagrożeń współczesnej cywilizacji; troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną.

·       społeczny ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych; wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną; zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia, prawami człowieka w świetle deklaracji praw człowieka; wzmacnianie postawy uczniów w zakresie przestrzegania zasad i norm ustanowionych w szkole.

·       psychiczny - ukierunkowany na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, poszerzanie samoświadomości w celu lepszego rozumienia siebie i innych osób, kształtowanie odpowiedzialności za siebie i współodpowiedzialności za innych oraz otaczający świat. 

·       aksjologiczny ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości,
w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

 

 Cele działań profilaktycznych:

  a ) cele ogólne :

·      promowanie zdrowego stylu życia,

·      podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska,

·      diagnozowanie i eliminowanie przyczyn zaburzeń wywołujących zachowania problemowe

·      ochrona uczniów przed zagrożeniami (ze strony rówieśników, dorosłych, współczesnego świata, uzależnienie, przemoc, Internet),

·      niesienie pomocy uczniom zagrożonym,

·      niesienie pomocy uczniom z uwzględnieniem indywidualizacji potrzeb.

 

Działania służące osiąganiu celów:

·      otaczanie ucznia troskliwą opieką,

·      tworzenie przyjaznej i ciepłej atmosfery w szkole,

·      budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości,

·      niwelowanie zachowań agresywnych,

·      rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem,

·      wskazywanie na szkodliwość używek (w szczególności alkoholu i nikotyny, narkotyków i innych  środków odurzających i konsekwencje uzależnienia),

·      kształtowanie nawyków sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu,

·      kształtowanie postaw proekologicznych,

·      wskazywanie pożądanych wzorców zachowań,

·      rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej,

·      utrwalanie poczucia więzi ucznia z rodziną i środowiskiem,

·      pomoc rodzicom w trudnych sytuacjach związanych z wychowaniem dzieci.

 

 4. Struktura Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego

            Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest programem wieloskładnikowym i wielotorowym, jest skierowany do uczniów, rodziców i nauczycieli. Inicjatorem działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole jest dyrektor, któremu pomagają psycholog szkolny, pedagog szkolny, pedagog specjalny oraz wychowawcy klas i wszyscy nauczyciele.

Dyrektor:

·      uświadamia nauczycielom, rodzicom i uczniom rolę profilaktyki w działaniach szkoły,

·      określa cele  programu wychowawczego i profilaktycznego w szkole, dba o ich spójność,

·      wzmacnia pozytywne relacje interpersonalne w szkole,

·      wspiera i kontroluje przebieg realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,

·      wspiera organizacyjnie działania wychowawcze i profilaktyczne w szkole,

·      włącza do współpracy rodziców,

·      szuka poza szkołą wsparcia dla szkolnych programów.

          Psycholog, pedagog szkolny, pedagog specjalny, logopeda:

·      prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów,

·      diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole,

·      udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

·      podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,

·      inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych,

·      pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości
     i uzdolnień uczniów,

·      wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy      psychologiczno-
     pedagogicznej,

·      współpracuje z instytucjami i organizacjami  zajmującymi się pomocą dziecku  i rodzinie (GOPS, sąd rodzinny, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja)

Nauczyciel:

·      własnym autorytetem i postawą wspomaga swoje działania wychowawcze i daje właściwy przykład     uczniowi.

1. Wychowując, nauczyciel podkreśla znaczenie następujących wartości:

·      poszanowanie godności człowieka,

·      prawdę i dobro,

·      przestrzeganie praw i potrzeb innych,

·      uczciwość,

·      poświęcenie,

·      współczucie,

·      tolerancję.

2. Nauczyciel przestrzega następujących zasad:

·      traktuje ucznia życzliwie i po partnersku,

·      prezentuje postawę otwartą na dialog,

·      zapoznaje ucznia z prawami człowieka dziecka,

·      relacje uczeń - nauczyciel opiera na wzajemnym szacunku,

·      współpracuje z uczniem,

·      zapewnia uczniowi bezpieczne warunki do nauki i rozwoju własnej osobowości,

·      kieruje się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie,

·      wspiera uczniów w osiąganiu wytyczonych przez nich celów, mobilizuje do rozwiązywania problemów w twórczy sposób,

·      kształtuje umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego postępowania oraz przyjmowania odpowiedzialności za własne czyny,

·      uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentowania własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych ludzi,

·      szanuje prymat rodziny i wspomaga jej wychowawczą rolę.

3. Nauczyciel, wypełniając swoją dydaktyczną rolę, realizuje jednocześnie następujące cele  wychowawcze:

·      wyrabia systematyczność i wytrwałość w nauce,

·      kształtuje umiejętność pracy w zespole i uczy zasad organizacji pracy indywidualnej,

·      uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, asertywności i prezentowania własnego punktu widzenia,

·      wychowuje w duchu wzajemnej tolerancji,

·      rozbudza ciekawość poznania świata, innych ludzi i siebie,

·      rozwija pozytywny sposób patrzenia na siebie i świat,

·      uczy szacunku,

·      rozwija samodzielne myślenie,

·      wdraża do poszanowania wspólnego dobra, pracy innych i własnej,

·      umacnia akceptację i szacunek dla ciała oraz dbałość o zdrowie,

·      uczy właściwych zachowań w stosunku do otaczającej przyrody i wyrabia nawyki proekologiczne,

·      troszczy się o bezpieczeństwo własne i innych w każdej sytuacji,

·      kształtuje umiejętność wartościowania postaw ludzkich,

·      uczy wybiórczego korzystania z mediów,

·      uwrażliwia na piękno języka ojczystego,

·      zapoznaje z dziedzictwem kultury narodowej,

·      umacnia poczucie wspólnoty z domem, rodziną, klasą, środowiskiem i krajem,

·      wyrabia wrażliwość estetyczną,

·      uczy radzenia sobie z niepowodzeniami szkolnymi,

·      umacnia tradycje narodowe i kształtuje podstawowe wartości obywatelskie,

·      zapoznaje z symbolami narodowymi, państwowymi, religijnymi i uczy szacunku do tych      symboli,

·      rozwija samorządność uczniowską (kreatywny rozwój jednostki),

·      umacnia tradycję i kultywuje obyczaje szkolne,

·      wprowadza uczniów w świat aktualnych wydarzeń społecznych i politycznych.

 

Nauczyciel-wychowawca:

·      podejmuje różnorodne działania służące poznaniu klasy i jej problemów,

·      integruje zespół klasowy, pomaga w budowaniu empatii i przyjaznego klimatu,

·      kształtuje u uczniów poczucie własnej wartości,

·      rozwija u uczniów umiejętność radzenia sobie z presją ze strony rówieśników,

·      zapoznaje uczniów z licznymi technikami relaksu, uczy radzenia sobie ze stresem,

·      prowadzi profilaktykę zachowań agresywnych oraz kontaktów z używkami,

·      rozwija w uczniach umiejętność dokonywania racjonalnych wyborów,

·      przekazuje uczniom wiedzę o możliwościach uzyskania skutecznej pomocy,

·      uczy umiejętności komunikacji interpersonalnej,

·      promuje zdrowy styl życia i wartościowe formy spędzania czasu wolnego,

·      dostrzega indywidualność ucznia, indywidualizuje oddziaływania,

·      zauważa umiejętności i zdolności wychowanka,

·      zwraca uwagę na osiągnięcia uczniów,

·      opracowuje wspólnie z klasą plan pracy wychowawczej na dany rok szkolny,

·      konstruktywnie współpracuje z gronem pedagogicznym,

·      współpracuje z rodzicami w zakresie wychowania i profilaktyki (m.in. uzależnienia od środków
     odurzających).

Rodzice:

·      współdziałają w tworzeniu dokumentów regulujących pracę szkoły,

·      mają dobry i systematyczny kontakt ze szkołą, aktywnie z nią współpracują,

·      zdobywają wiedzę na temat uzależnień,

·      zdobywają wiedzę na temat prawidłowości i zaburzeń wieku dorastania,

·      nie lekceważą problemów zgłaszanych przez dziecko lub szkołę.

 Uczniowie – główny podmiot działań wychowawczych i profilaktycznych:

·      są uczestnikami działań służących identyfikacji problemów i potrzeb,

·      biorą udział w realizacji zadań z zakresu profilaktyki pierwszorzędowej (promocja zdrowego stylu życia),

·      w razie potrzeby uczestniczą w działaniach profilaktyki drugorzędowej,

·      (ograniczanie głębokości i czasu trwania dysfunkcji),

·      podejmują z własnej inicjatywy działania o charakterze profilaktycznym,

5. Metody realizacji działań profilaktycznych

            Dla skutecznego realizowania programu niezbędne jest stosowanie różnorodnych, odpowiednio dobranych form i metod. Znaczna część działań profilaktycznych będzie realizowana na godzinach wychowawczych. Twórcza postawa wychowawcy jest tu najważniejsza. Efektywność i atrakcyjność tych działań zostanie osiągnięta  poprzez spełnianie kryteriów nowoczesnego kształcenia, czyli m. in.:

·      stosowanie aktywizujących metod pracy,

·      wykorzystywanie elementów pedagogiki zabawy,

·      kształtowanie ważnych umiejętności życiowych poprzez trening  i doświadczenia praktyczne.

Metody i techniki stosowane podczas realizacji programu:

·      warsztaty z psychologiem,

·      praca w grupach,

·      technika pracy w parach,

·      drama,

·      pogadanka,

·      dyskusja,

·      metoda „Burzy mózgów”,

·      metoda „śniegowej kuli”,

·      metoda sytuacyjna,

·      inne.

Przykłady różnych form:

·      prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych nt. rozwiązywania konfliktów,

·      lekcje wychowawcze z zaproszonymi specjalistami np. psycholog, inni specjaliści,

·      konkursy szkolne dotyczące edukacji prozdrowotnej,

·      udział w spektaklach teatralnych o tematyce z zakresu profilaktyki,

·      oglądanie filmów i programów profilaktycznych – lekcje przestrogi,

·      działalność sportowa,

·      działalność artystyczna,

·      wycieczki turystyczno-krajoznawcze,

·      wyjazdy do kin, muzeów, teatrów,

·      wyjazdy na basen,

·      zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze potwierdzone zdanym egzaminem na kartę rowerową ( lekcje wychowawcze, lekcje techniki, spotkanie z Policją),

·      organizowanie imprez szkolnych oraz o charakterze środowiskowym,

·      zajęcia pozalekcyjne w kółkach zainteresowań,

·      inne.

  

  Ramowy plan pracy na rok szkolny 2024/2025

Klasy I - III

 

 

 

 

Obszar

Zadania

Sposoby realizacji / cele

Osoby odpowiedzialne

Terminy realizacji

Zdrowie - edukacja zdrowotna

Propagowanie zdrowego stylu życia.

Poznawanie zasad zdrowego odżywiania, piramida żywienia, przygotowywanie zdrowych posiłków - udział w akcjach Szklanka mleka, owoce i warzywa w szkole. Realizowanie na zajęciach lekcyjnych tematyki związanej z racjonalnym odżywianiem się.

nauczyciele, wychowawcy pedagog, pielęgniarka szkolna

październik 2024

Wpływ aktywności fizyczne na zdrowie, lekcje wychowania fizycznego, przerwy śródlekcyjne, gry i zabawy sportowe.

rok szkolny 2024/2025

Uświadamianie konieczności dostosowania ubioru do stanu pogody.

rok szkolny 2024/2025

Kiermasz zdrowej żywności w ramach akcji o charakterze charytatywnym

rok szkolny 2024/2025

rok szkolny 2024/2025

Zasady udzielania pierwszej pomocy. Znajomość numerów alarmowych. Umiejętność powiadomienia o wypadku/sytuacji zagrożenia życia.

Przeprowadzenie zajęć na temat zasad udzielania pierwszej pomocy (jeśli to możliwe zaproszenie kogoś, kto poprowadzi takie zajęcia), zawiadamiania telefonicznie o wypadku, sytuacji groźnej. Współpraca ze Strażą Pożarną.

nauczyciele, wychowawcy, pedagog pielęgniarka szkolna

rok szkolny 2024/2025

Wdrażanie do higieny osobistej i czystości.

Przypominanie o zasadach zachowania dystansu społecznego, zachowania higieny mycia i dezynfekcji rąk.

wszyscy pracownicy szkoły

rok szkolny 2024/2025

Realizacja zajęć o tematyce prozdrowotnej na lekcjach wychowawczych, zastępstwach doraźnych

nauczyciele,

rok szkolny 2024/2025

Ład i porządek wokół siebie, ruch i zabawy na powietrzu. Wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa podczas pracy i wypoczynku.

Poznanie i przestrzeganie regulaminów sali gimnastycznej i sali komputerowej. Zasady zachowania się na terenie szkoły. Aktywne przerwy.

nauczyciele,

wrzesień 2024

Realizacja programów prozdrowotnych i profilaktycznych.

Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.  Udział w  Programach zewnętrznych.

pedagog, nauczyciele

październik 2024

Relacje - kształtowanie postaw społecznych

Kształtowanie podstawowych umiejętności społecznych.

Uczenie wzajemnego szacunku i pomocy wśród uczniów, uświadomienie konieczności szacunku wobec innych: nauczyciela, rodziców, osób starszych.  Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach - stwarzanie sytuacji do wyrażania własnych emocji: prosta wypowiedź, rysunek, ćwiczenia i techniki niwelujące napięcia.

nauczyciele, wychowawcy, pedagog

rok szkolny 2024/2025

Dbałość o dobry klimat w szkole.

Uczniowie biorą udział w zabawach integrujących grupę lub zespół klasowy. Udział w uroczystościach klasowych i szkolnych. Obserwacja zachowań na tle rówieśników.

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów

Współpraca z Samorządem Uczniowskim. Pogadanki na temat tolerancji szacunku dla drugiego człowieka. Udział w akcjach charytatywnych: Szlachetna paczka, Świąteczna zbiórka żywności, zbiórka nakrętek, Góra grosza, organizacja pomocy koleżeńskiej w nauce,

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Rozwijanie szacunku dla symboli tradycji narodowych i obrzędowości przez udział w apelach, uroczystościach szkolnych, klasowych.

Uczeń zna nazwę swojego kraju i polskie symbole narodowe. Ma poczucie przynależności narodowej. Rozumie sens słów: moja miejscowość, mój kraj. Bierze udział w akcjach charytatywnych.

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym: wdrażanie do pracy w samorządzie klasowym, udział uczniów w pracach na rzecz klasy, szkoły, środowiska.

Lekcje historii. Wybory do samorządów klasowych i  samorządu szkolnego.

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Kultura - wartości, normy, wzory zachowań

Poznanie reguł zachowania w miejscach publicznych.

Uczniowie stosują formy dobrego zachowania. Biorą udział w imprezach kulturalnych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania.

wszyscy pracownicy szkoły

rok szkolny 2024/2025

Kształtowanie dojrzałości społecznej

Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom z innych krajów. Rozwijanie empatii wśród uczniów i uwrażliwienie na potrzeby innych.

wszyscy pracownicy szkoły

rok szkolny 2024/2025

 Wdrażanie do osobistej kultury bycia, czystości i kultury słowa poprzez gry, zabawy, konkursy, wycieczki, wspólne imprezy klasowe.

Uczeń potrafi nawiązywać kontakty z rówieśnikami Toleruje indywidualne cechy innych. Rozumie potrzebę pełnienia dyżurów w klasie Zna i stosuje zasady ujęte w regulaminie klasowym. Posiada właściwy stosunek do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Zna pomieszczenia szkolne i ich przeznaczenie.

wszyscy pracownicy szkoły

rok szkolny 2024/2025

Stwarzanie sytuacji sprzyjających współdziałaniu i rozwojowi pozytywnych związków uczuciowych w grupie. Rozwijanie umiejętności współżycia jednostki z pozostałymi uczniami.

Uczeń jest opiekuńczy w stosunku do kolegów, jest szczery i otwarty na problemy innych. Potrafi nieść pomoc i służyć innym radą. Jest tolerancyjny w stosunku do innych. Kształtowanie poczucia tolerancji i akceptacji dla osób innych wyznań, kultur i narodowości - również  ukraińskiej.

wszyscy pracownicy szkoły

rok szkolny 2024/2025

Przeciwdziałanie agresji i przemocy.

Współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych warsztaty dla uczniów.

nauczyciele, wychowawcy, pedagog

rok szkolny 2024/2025

Przeciwdziałanie uzależnieniom Bezpieczeństwo w Internecie.

 Umiejętne korzystanie z komputera. Poznanie zagrożeń jakie niesie komputer. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego zachowania się w szkole.

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Zasady poruszania po drogach - spotkanie z policjantem.

Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami ruchu drogowego. Spotkania z policjantami. Lekcje nt. zachowania się podczas niebezpiecznych sytuacji – sygnały alarmowe, droga ewakuacyjna - zapoznanie uczniów z numerami alarmowymi i właściwymi sposobami formułowania komunikatów z prośbą o pomoc.

pedagog

rok szkolny 2024/2025

Klasy IV - VIII

 

 

 

 

Obszar

Zadania

Sposoby realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin realizacji

Zdrowie - edukacja zdrowotna

Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych. Zapoznanie z udzielaniem pierwszej pomocy

Lekcje wychowawcze dotyczące kształtowania postaw prozdrowotnych, w tym zdrowia psychicznego i fizycznego. Udział w  Programach zewnętrznych.

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń i niedoskonałości.

Realizacja programów prozdrowotnych i profilaktycznych.

nauczyciele, wychowawcy, pedagog

rok szkolny 2024/2025

Rozwijanie nawyków spędzania wolnego czasu

Udział w zajęciach „Wychowania do życia w rodzinie” i pozalekcyjnych zajęciach ruchowych. Klasowe wycieczki turystyczno - krajoznawcze. Organizacja biegu Cross dla wszystkich szkół w gminie.

 Zajęcia integrujące grupę klasową - organizacja wyjść - ogniska, popołudnia z grami planszowymi (świetlica)

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych

Organizacja projektów o tematyce zdrowego żywienia- spotkanie z dietetykiem. samokontrola i samoocena (współpraca pielęgniarką szkolną). Dobra woda zdrowia doda - promowanie picie wody i stały dostęp do dystrybutorów.

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Relacje - kształtowanie postaw społecznych

Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy. Prezentacja swoich pasji na forum klasy.

Całoroczna praca nad integracją zespołu klasowego, również w przypadku zdalnego nauczania. Obchody świąt i uroczystości przy wsparciu rodziców.

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (zespół klasowy, samorząd uczniowski, klub, drużyna, wspólnota).

Przydzielanie uczniom odpowiedzialnych funkcji i wdrażanie ich do dokonywania samooceny pod kątem realizacji powierzonych zadań (np. pełnienie dyżurów klasowych). Aktywna działalność w Samorządzie Klasowym, Samorządzie Uczniowskim, Szkolnym Klubie Wolontariusza.

nauczyciele, wychowawcy

wrzesień 2024

rok szkolny 2024/2025

Kształtowanie otwartości na doświadczenia innych ludzi.

Zachęcanie uczniów do działań w zakresie tzw. pomocy koleżeńskiej.

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat).

Aktywny udział w akcjach organizowanych na terenie szkoły, gminy i powiatu, w ramach możliwości

opiekun wolontariatu

rok szkolny 2024/2025

 

 

 

 

Kultura - wartości, normy, wzory zachowań.

Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów.

Zachęcanie do udziału w szkolnych i pozaszkolnych kołach zainteresowań, zawodach i konkursach.(Zdolny Ślązak, Kangur Matematyczny, konkursy przedmiotowe).

nauczyciele, wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji. Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i miejsca.

Rozwijanie wrażliwości na piękno bliższej i dalszej okolicy, naszej ojczyzny poprzez uczestnictwo w wycieczkach krajoznawczych i turystycznych (poznanie atrakcyjności własnej miejscowości i jej okolic pod względem turystycznym). Współorganizowanie i udział w imprezach szkolnych oraz gminnych. Obchody: Dnia Życzliwości, Dnia Patrona Szkoły, Dnia Edukacji Narodowej, Święta Niepodległości, Dnia Kropki, Światowego Dnia Kolorowej Skarpetki (na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa) i inne.  Godne reprezentowanie Szkoły i Sztandaru Szkolnego podczas różnego rodzaju uroczystości i akademii. Godne reprezentowanie szkoły podczas konkursów, zawodów i wycieczek.

nauczyciele, wychowawcy, pedagog, opiekun SU, opiekun Pocztu Sztandarowego

rok szkolny 2024/2025

Rozpoznanie  słabych i mocnych stron uczniów w celu wyboru szkoły średniej

Zajęcia z doradztwa zawodowego w klasach 7 i 8.

Warsztaty zawodoznawcze. Udział w dniach otwartych szkół. Udostępnianie informacji o ofercie kształcenia w szkołach.

Wychowawcy klasy

Nauczyciel Doradca Zawodowy

Rok szkolny 2024/2025

Bezpieczeństwo - profilaktyka zachowań ryzykownych

 

 

 

 

Bezpieczeństwo w sieci i cyberprzemoc

Zajęcia dotyczące bezpieczeństwa w sieci, cyberprzemocy.

nauczyciele, pedagog

Rok szkolny

2024/2025

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera i internetu.

Zajęcia z pedagogiem.

pedagog,

pierwsze półrocze roku szkolnego 2024/2025

Uświadomienie uczniom negatywnych skutków działania środków psychoaktywnych, dopalaczy, napojów energetyzujących oraz następstw działania tych substancji

Godziny wychowawcze, zajęcia z pedagogiem.

nauczyciele, pedagog,

II półrocze  rok szkolny 2024/2025

Doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy i znajomości procedur wzywania pomocy.

Bezpieczeństwo na drodze.

  W trakcie lekcji wychowania fizycznego i zajęć EDB- pokaz i ćwiczenia praktyczne.          

Przygotowanie i przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową.                                                                                             

Nauczyciele wychowania fizycznego 

Nauczyciel edb

rok szkolny 2024/2025 

Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do angażowania się w prawidłowej zdrowe zachowania.

Udział w zajęciach „Wychowanie do życia w rodzinie”.

nauczyciel WDŻ,

nauczyciele,

wychowawcy

rok szkolny 2024/2025

Konsekwencje zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.

Zajęcia z policjantami komisariatu w Długołęce.

pedagog 

październik 2024

 

pedagog,

wychowawcy klasy 

rok szkolny 2023/2024

Wizyta w Policyjnej Izbie Dziecka. *do konsultacji

pedagog, wychowawcy klasy 

rok szkolny 2024/2025

Warsztaty dla klas: 4, 5, 6,,8

Warsztaty wynikające z bieżących potrzeb oddziałów np. hate, sposoby uczenia.

Wychowawcy klas pedagog

 rok szkolny 2024/2025

Współpraca z rodzicami

Współpraca z rodzicami w zakresie pracy szkoły, pomocy dydaktyczno - wychowawczej

Zapoznanie rodziców z dokumentami szkoły (Statut, w tym WSO, Szkolny Program Profilaktyczno - Wychowawczy). Zapoznanie rodziców z procedurami postępowania w sytuacji ucznia przewlekle chorego lub zdarzenia nagłego

nauczyciele, pedagog, psycholog

wrzesień 2024

Wspólne omawianie problemów dziecka, pomoc w zorganizowaniu pomocy: kontakt z pedagogiem szkolnym, psychologiem. logopedą, poradnią PPP, .GOPS

Spotkania indywidualne  i grupowe z nauczycielem, pedagogiem lub psychologiem.

Godziny dostępności nauczycieli, konsultacje i zebrania z rodzicami.

nauczyciele, pedagog, psycholog

rok szkolny 2024/2025

Włączanie rodziców w życie klasy i szkoły.

Udział w konsultacjach i zebraniach szkolnych, wsparcie rodziców w organizacji akcji i uroczystości.

nauczyciele, pedagog, psycholog

rok szkolny 2024/2025

Warsztaty dla rodziców 

 Współpraca z PPP

 pedagog

Rok szkolny 2024/2025

Szkolenie dla nauczycieli przed egzaminem ósmoklasisty

Rada Pedagogiczna szkoleniowa przed egzaminami klas ósmych.

Dyrekcja szkoły 

II półrocze Rok szkolny 2024/2025

Diagnoza poziomu bezpieczeństwa w szkole

Ankiety, rozmowy z uczniami i rodzicami

nauczyciele,

wychowawcy klas, pedagog

maj 2025 r.